fredag 10. april 2009

6. Ut i offentligheten.

Med min daværende kone som agent, ble serien solgt til forlaget Semic - nå dødt - representert ved redaktør Haakon W. Isachsen. De hadde planer om et søsterblad til en av toppselgerne sine, Agent X9. Her fikk Pia Zawa fast plass, men den aller første historien publisert var nr. 4, Svanen, som var med i tegneserieantologien Mix i 1990. Deretter ble Våpenhandleren, nr. 3, utgitt i det vanlige Agent X9, og nr. 1, Siffer, i den nye blekka. Forvirrende, jeg vet.

At Pia havnet i X9-spesial har siden ført til utallige sammenlikninger mellom psykopaten min og speiderjenta Modesty Blaise. Kul serie det, men forbildene til Pia snakka jeg om i går. Blant de feteste tingene under Semic-perioden, var prisen for "årets kuleste tegneserie" fra Natt & Dag, i 1991. Det 60X80 centimeter store, glassinnrammede diplomet - min eneste tegneserieutmerkelse - ble typisk nok smadret under feiringen samme kveld.

Så svaret på spørsmålet jeg har fått et par ganger: Hvem hadde vunnet i en fight mellom Modesty og Pia? Sannsynligvis Pia, ved å skyte Modesty i bakhodet.

1 kommentar:

  1. Fantastisk bruk av sorte og hvite kontraster i det bildet. Håper virkelig at vi får se en Pia Zawa samlebok en dag. De lager samlebøker av norske stripeserier i hytt og pine så hvorfor ikke en med norske action serier og?

    SvarSlett