søndag 19. april 2009

15. En helt ny verden.

Det var under et mislykket forsøk på å få laget film av Pia Zawa, at et par kompiser i Oslo overtalte meg til å lage stripeserie med henne. De hadde lyst til å lese Pia igjen, og helst i Dagbladet. Har dessverre alltid fått klaustrofobi av stripeformen,*) men gjorde et forsøk.

*) Dessverre, fordi stripelaging er din beste sjanse for overlevelse som tegneserieskaper i Norge. Dette er et råd til fremadstormende yngre krefter - ønsker du å leve av greia di, glem den store, episke historien du drømmer om å fortelle. Snakkende hoder er tingen. Maks fire bilder, og et nogenlunde vittig poeng til slutt. Jeg kødder ikke.

Slet en stund med hvor i Pias liv jeg ville hoppe inn i handlingen. Skulle jeg fortsette der jeg slapp, i Den Lille Byen Ved Havet, følte jeg at jeg måtte ta opp slosshansken fra Agent-X9 året før. Men, ettersom de fleste lesere ville være nye, måtte hele Pia-universet relanseres. Til slutt endte jeg opp med på å lage en ny start, i en lokasjon jeg lenge hadde ønsket å bruke til noe, og som til nå bare eksisterte i skisseform. Millionbyen Urbanburg.

Kommer tilbake til denne byen i et eksperiment som starter her på Pia Zawa-bloggen over sommeren. Elsker eksperimenter.

I Pia-historien Studinen( X9-spesial nr. 9, 1992.), forteller Pia Silky om da hun som 17-åring ble lærling hos privatdetektiven Christiansen, i Den Lille Byen Ved Havet. Jeg fant ut at han kan senere ha flyttet byrået til Urbanburg, hvor han døde av lungekreft - som kjent er alle detektiver storrøykere. Den litt yngre broren hans, Christer Christiansen, sluttet da i politiet for å ta over både firmaet og assistenten, 19 år gamle Pia Zawa.

Ut fra dette konseptet kom to stripeserier - Pia Zawa: Assistenten - som var en daglig avsluttet stripe om livet på et detektivbyrå. Den andre - Pia Zawa og Mysteriet Med Den Smilende Dødsmasken - var en fortsettelses-serie som skulle gå i tre måneder, men med daglige poeng. Fortsettelses-serie i en løssalgsavis... Dagbladet ga meg tilogmed valget. Hvilken av de to skulle bli Gjesteserie?

Selv etter at tre måneders publisering ble to, var jeg mest sugen på Eksperimentet. Å prøve og vekke til live eventyrseriene i avisene. På tross av at serienes plass i avisen har blitt skammelig liten, fylte jeg bildene med detaljer. Detaljer som stort sett forsvant. Sukk! Ikke alle eksperimentene mine er vellykket, nei.

En del striper av Assistenten ble også utgitt, i studentavisen StudVest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar