torsdag 30. april 2009

26. Prinsen II.

Tutorialen som følger ble skrevet under mekkingen av bildet, som tok en ukes tid av 2005.

1. Det er på tide å lage en ny, oppdatert utgave av motivet Prinsen. I denne versjonen vil jeg beholde mer av originalfotografiet. Lyset, trær og muren nede til høyre. Slottet i bakgrunnen skal bli byen Keronium, som Froskemannen besøker på sin reise i Dødsriket.

2. Første oppgave, etter åpning av Photoshop, er å grovskjære ut det jeg vil fjerne i bakgrunnen. Presenningen, himmelen og en del trær forsvinner. Deretter legger jeg på et svakt filter med varme farger, før forgrunnen får være i fred en stund. Den skal finpusses og finskjæres mot slutten.

3. I stedet for de formløse og, ærlig talt, stygge bygningene fra forrige versjon, vil jeg som nevnt legge inn Keronium by. Den ligger i Helvetes Forgård, og har vokst opp rundt fergemannen Kerons berømte kollektivtilbud. Dette krever at jeg hugger meg vei gjennom et rikholdig, men lite oversiktelig arkiv, for å finne skisser jeg har laget av byen.

4. Noen timer senere ender jeg opp med en liten tusjskisse, som jeg skanner inn og legger i en layer bak Lisbeth og frosken.

5. Neste byggetrinn er himmelen, det bakerste i motivet. Forrige gang prøvde vi å dra fargene mot dem i skissen, noe som kræsjet en smule. Det var en kjølig forsommermorgen Lisbeth klinte med frosken, med farger som speilte temperaturen. Denne gangen vil jeg møte disse fargene et sted på halvveien. Men soloppgang skal det bli. Sola, som gløtter frem bak treet i fotoet, lar jeg slippe noe lenger ut, for senere å kunne gi klippene til venstre litt mer høylys. Lar himmelen få gule og oransje toner, og skjuler horisonten i morgendis. Detaljene spares til neste layer.

6. Her males klippene ut mot innsjøen. Deretter, i enda et layer, neste ås. Her ligger et gammelt steinbrudd hvor Keronierne fant hovedmaterialet til å bygge byen sin. Selv om Prinsen II er et digitalt maleri, går jeg fram som om det var på lerret. Starter bakfra og jobber meg utover, for ikke å kline ut våte piksler.

7. Jeg finner fram et par bilder jeg knipset i Toscana. Plukker skog derfra, og maler dem sammen med resten av høyden og klippene. De samme trærne vil jeg også bruke senere, men først kommer byen bak murene.

8. Bildet jeg nå ser i hodet av Keronium har endret seg en del siden skissen ble laget i Frognerparken for noen år siden. Profilen - skylinen er allikevel ganske lik.

9. Jeg bestemmer meg for å fortsette med collage også her. Benytter bygningsdetaljer fra diverse selvfotograferte italienske byer. Disse males sammen med bygninger som absolutt ikke finnes fra før, noen ganger ved hjelp av kloneverktøyet. Det er kongens slott du ser oppe til høyre, og tårnet til venstre er Keronium Fengsel - et sted Froskemannen etter hvert vil bli godt kjent med.

10. Trær, gress og en kjerrevei males og limes inn. Deretter plukkes kuer fra noen bilder jeg knipset på fellesbeitet i Åmli. Kyra skjæres ut og limes inn, med fargejusteringer etter motivet ellers.

11. De to siste trærne i bakgrunnen males inn, før forgrunnen finskjæres og justeres. Deretter sendes Kermit hjem dit Muppeter bor - via Sesam Stasjon - før Froskemannen males inn. Og, bingo! Prinsen II er klar. Er dette første motiv til Nøkken Resurfacing? Tiden vil vise...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar