onsdag 29. april 2009

25. Prinsen.

Froskemannen var en annen karakter som først så dagens lys under skissearbeidet til Nøkken Surfacing-- Eller nattens mørke, kanskje. Tegner best om natta-- Motivet skulle hete Prinsen, inspirert av Brødrene Grimms eventyr om Froskekongen. Froskemannen var nok mer frosk en mann den gangen. Skissene til venstre er fra senere samme år, men han er fremdeles mer froskete enn nå. Dessverre havnet denne figuren i arkivet noen måneder, og motivet endte som en Muppet Show-parodi. Mulig jeg var i Mad-modus.

Etter at prinsessemodellen var på plass - Lisbeth Berge, som også ble sminkøren vår - begynte en håpløs jakt på en stor tøy-Kermit. Alle distrikters leketøysforretninger ble saumfart. Også to omreisende tivoliers premiehyller. Glad vi ikke fant noe der. Kunne blitt dyrt. Snart pustet deadline oss i nakken, så kvelden før fotografering - ved soloppgang - kjørte Thor Birger i gang symaskinen og en hjelpsom mor. Foto-shooten tok plass i Langsæparken i Arendal, som ligger ved et av byens mest traffikerte veikryss. Det var mange nesten-ulykker i morrarushet den dagen...

Bakgrunnen hadde jeg allerede malt i olje, og Ari Krigsmand satte delene sammen digitalt. Når jeg ser Prinsen-motivet igjen nå, får jeg assosiasjoner til en annen eventyrprinsesse, og en annen Ari--

Moren til denne prinsessen, Dronningen selv, besøkte faktisk Nøkken Surfacing, og omtalte utstillingen som "modig." He-he.

Ble aldri hundre prosent fornøyd med dette bildet. For eksempel måtte kuene kuttes på grunn av tidsnød, og de ga motivet en fredelig, pastoral stemning. For noen år siden bestemte jeg meg derfor for å lage en ny versjon, denne gang med Froskemannen i tittelrollen. Hvordan den ble til får du se i morra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar