mandag 6. april 2009

2. Før begynnelsen.


Pia Zawas fødsel var, uvanlig nok, et resultat av flere ting, og ingen av dem i forplantnings-genren. Faktisk startet det med Norsk Mad - den norske versjonen av humorbladet som Mad TV har utgått fra. Jobbet som AD-assistent på Alfa Omega i Oslo, da jeg klarte å selge dem en mini-poster av en halshugget Mikke Mus.( Dette var i 1986, og jeg fortsatte å jobbe for bladet i over ti år, med tegneserieparodier som spesialitet. En av disse, Dalt Wisneys Juleevangelium, endte nesten i rettssalen etter publisering i den danske utgaven av Mad. Kommer tilbake til denne i desember.) Har laget tegneserier så lenge jeg kan huske, men Mad fikk meg til å tenke på å lage en egen serie, med høyere mål enn den berømmelige skrivebordskuffen. Alt jeg visste var at jeg ville ha en kvinnelig hovedperson.

Og dette ble... Nei, ikke Pia Zawa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar