lørdag 18. april 2009

14. Agent-X9.


I 1998 ble Pia Zawa tatt inn i varmen på nytt, i Agent-X9, som nå tilhørte Egmont. Innbydelsen kom takket være Hege Høiby, en redaktør jeg hadde jobbet med siden starten hos Semic. Først ut var historien To Graver, som slutter med at Pia og Silky gjenåpner detektivbyrået i Den Lille Byen Ved Havet.

Året etter kom den lange fortsettelses-historien Bang, du er død!, som tilsynelatende var under en forbannelse. Ingen Pia Zawa-sider har tatt så lang tid å tegne, det var et pes uten like, og, når historien var halveis fortalt, forsvant sist leverte episode sporløst hos forlaget. Sidene har aldri senere dukket opp. Jeg hater å gjøre ting to ganger, og på denne historien eksperimenterte jeg med fortellerteknikk - brukte Dickens-metoden.( Det er Charles, ikke Dickie Dick, for dem gamle nok til å ta den.) Leste et sted at den gamle mesteren publiserte de fleste historiene sine først som føljetonger i blader, og at han bare sjelden visste hva som skulle skje i neste kapittel. Med andre ord, ikke engang jeg er sikker på hvordan historien slutter, men jeg vurderte en stund å drepe Pia, og nå ble tanken på i det minste å pensjonere henne for fristende.

Pias pensjonist-tilværelse ble ikke lang...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar